Natali - en inspirationskälla
Natali Chabo, som läser sitt sista år på Naturvetenskapsprogrammet här på Eber, brinner för detta med UF-företagande. Hon är inspirationskälla för alla UF-företagare.

Allt startade med att hon förra sommaren fick möjlighet att delta i Norrköpings kommuns satsning UngDrive, ett sommarprojekt där ungdomar i år 1 och 2 fick hjälp att starta upp företag under sommarlovet. Natali fortsatte sedan med sitt UF-företag, Chabo´s, inom kursen Entreprenörskap, en IV-valskurs. Företaget sålde armband och napphållare som var specialdesignade utifrån kundens önskemål.
Hon drev sitt företag på egen hand, mycket för att utmana sig själv, att träna sig i att våga stå inför andra och träna sig i att knyta nya kontakter. På så sätt kom hon ur sin komfortzon och har växt mycket av den utmaningen. Och det syns på henne. En tjej som utstrålar säkerhet men också ödmjukhet och en förmåga att känna in.
Natali fick upp ögonen för UngDrive i Norrköping via ett facebookinlägg. Hon anmälde sig och intervjuades på telefon. Och hon fick chansen att starta företag. Hon gjorde bra ifrån sig, riktigt bra. Hon fick t o m pris för bästa marknadsföring och nominerades till SM i Gnosjö. De var fem ungdomar från Norrköping som åkte till Gnosjö. Där fick hon under två heldagar, tillsammans med omkring 70 deltagare från hela landet, jobba med olika case. Företagen i Gnosjö behövde hjälp med olika saker och deltagarnas uppgift var att hitta lösningar och komma med förslag på hur man t ex ska marknadsföra företaget och hur de bör göra för att nå ut med sitt budskap på bästa sätt.
UngDrive och SM i Gnosjö lärde henne massor; att sälja och pitcha sin produkt, att träna sig i att vara bekväm och våga ta för sig. Hon fick med sig en hel del inför sitt UF-företagande i år 3.
Natali menar att det är viktigt att se motgångar som en drivkraft, att inte ge upp när något går emot en. Dagarna i Gnosjö blev också en bra träning i presentationsteknik. Inför en jury skulle de presentera sina idéer och förslag. Juryn bestod av företagarna, som behövde hjälp med olika problem. På kvällen var det fest med trerättersmiddag och mingel med företagarna och övriga SM-deltagare, berättar Natali.
I sommar kommer Natali att vara ambassadör för UngDrive i Norrköping. Hon kommer att berätta för årets UngDrive-deltagare om sina erfarenheter med sitt företagande och om sina upplevelser i SM i Gnosjö.
Men hur blir det då med ditt UF-företag, Chabo´s, som du drivit under detta läsår?
- Mitt UF-företag har jag precis avvecklat och snart tar jag studenten. Till hösten tänker jag plugga vidare. Jag vill absolut driva företag i framtiden, men då inom den bransch eller det yrkesområde jag utbildar mig inom.
Har du några tips till dem som ska starta UF-företag i höst?
- Våga prata med nya människor och tänk på att bygga upp ett nätverk. Det kommer du att ha stor nytta av i framtiden. Tänk också på att marknadsföra dig rätt, ha bra kvalitet på produktbilder använd sociala medier för att nå ut med ditt budskap.
Natali poängterar också vikten av att ha en bra plan och en genomtänkt budget redan vid starten. Hon menar att det är smart att börja smått och utifrån det kunderna gillar utveckla produkterna. Chabo´s gjorde armband och napphållare. De varor som sålde bäst kom hon att fokusera på och smalnade på så sätt av sortimentet. Det märks att Natali brinner för UF-företagande.
Natali är onekligen en god ambassadör för UF-företagande. Den som vill veta mer om UF-företagande och hur hon jobbat med sitt företag under året, får gärna mejla henne på natali.chabo@elev.norrkoping.se. Ta den chansen, och fråga gärna om fler tips Bättre UF-coach och inspiratör får man leta efter!
Läs mer om UngDrive på http://ungdrive.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.