Programmering med TE
På Teknikprogrammet på Ebersteinska kan eleverna bland annat läsa kurserna Programmering 1 och Programmering 2. Eleverna skriver program i Python och Java. I undervisningen varvas mindre uppgifter och större projekt, en del av undervisningen är att skriva program som liknas vid lättare spel.
Progammeringen är även en del av Ebersteinskas nystartade satsning e-linjen, en utbildning där eleverna fokuserar på teknik, programmering, matematik och e-sport.

Theodor, Anton, Assar och Fabian läser programmering 1 och går årskurs 2 på Teknikprogrammet.
Programmeringsläger
Under en helg i februari åkte några av våra duktiga elever till ett programmeringsläger i Lund där de fick träffa andra elever från andra delar av Sverige, lära sig mer om programmering och vara med i många roliga moment. Lägret arrangeras av Lunds Universitet och är programmeringslandslagets officiella träningsläger.
Elevarbeten
Här nedan följer några elevarbeten som våra teknikelever har gjort under läsåret.

Yatzy programmerat i Python av Assar

Minigolf med Python och pygame av Assar.
Nedan ser ni spelet Mastermind kodat i Python av Theodor. Det finns möjlighet att testa spelet och det kan du göra här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Rubikskub kodat i Python av Anton. Programmet är kodat så att det kan lösa kuben själv med hjälp av AI.
Tre i rad av William årskurs 3
Nedan ser ni ett Tic Tac Toe spel, som vi hade som uppgift att göra. Jag bestämde mig för att förbättra spelet ytterligare dock, så jag gjorde så att man kan ändra storleken på brädet, eftersom det enligt uppgiften bara skulle vara 3x3, som ett vanligt Tic Tac Toe är. Detta blev en lite svårare vinn-algoritm men jag lyckades få ihop ett smart sätt att göra det på till slut. Jag la helt enkelt bara till menyknappar under “board” som ändrar storleken på brädet, hur många brickor man behöver ha i rad för att vinna och sedan la jag också till så att man kan ändra sitt namn och bild på sina rutor under “edit”. Sista bilden är koden över vinn-algoritmen jag kom fram till.

Är du också intresserad av teknik, läs mer om Teknikprogrammet här >> Öppnas i nytt fönster.