Spelprogrammering
Spelprogrammering på Ebersteinska gymnasiet är en programmeringsutbildning med fokus mot spelprogrammering, men den ger dig även alla verktyg du behöver för att arbeta med all slags programmering.
Vi har flera engagerade och legitimerade programmeringslärare som kommer att ge dig alla förutsättningar att lyckas bra med de mål du har med utbildningen. Vi förutsätter inte att du har någon programmeringsvana sedan innan, utan det är ditt intresse och ditt engagemang som är det viktigaste.
Vi kommer att arbeta i programmeringsspråket Python, som är ett kraftfullt språk som är väl anpassat för programmering i många olika typer av projekt. Du får gedigna programmeringskunskaper och vi kommer att lära oss programmera allt ifrån enkla spel till betydligt mer avancerade. För den intresserade ges även möjlighet att tävla inom programmering.
Theo Eriksson Petrovski, under sitt andra år på Teknikprogrammet, inriktning Informations- och medieteknik deltog Theo i Programmeringsolympiaden. Han lyckades riktigt bra i tävlingen och fick därför chansen att åka på Programmeringsolympiadens läger under sportlovet. En vecka som var riktigt givande, enligt Theo. Det var föreläsningar om vad man behöver för kunskap för att lyckas i programmeringstävlingar. Och det blev mycket träning i programmering. Med sig i bagaget fick Theo riktigt bra kunskaper, menar han.
Vill ni läsa mer om Theo och om hans intresse för programmering så spana in vår intervju här > Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Under en helg i februari åkte några av våra duktiga elever till ett programmeringsläger i Lund där de fick träffa andra elever från andra delar av Sverige, lära sig mer om programmering och vara med i många roliga moment. Lägret arrangeras av Lunds Universitet och är programmeringslandslagets officiella träningsläger.
Vill ni läsa mer om programmeringen som eleverna gör och om programmeringsläger i Lund så spana in vår nyhet här > Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kurserna du läser på spelprogrammeringsutbildningen är:
Programmering 1
I kursen lär du dig grunderna för att skapa program i programmeringsspråket Phyton. För att skapa ett program skrivs programmeringskod. Till grunderna hör till exempel att programmet ska kunna hantera beräkningar, val och upprepningar. Mindre uppgifter varvas med lite större projekt, bland annat att skapa enklare spel.
Programmering 2
Bygger på kursen Programmering 1 och handlar om objektorienterad programmering. I kursen ingår till exempel att skapa program som kan spara till eller läsa från fil, kommunicera via nätverk och som har ett grafiskt gränssnitt. I huvuddelen av kursen jobbar vi med större typer av applikationer med fokus på spel.
Tillämpad Programmering
Kursen har spelprogrammering som huvudspår. Samtidigt som syftet är att att bredda tidigare kunskaper från programmering 1 och 2 så ges här tillfälle att fördjupa sig inom den typ av programmering som används till olika typer av spel.
Gymnasiearbete
Här får du ett ypperligt tillfälle att ta spelprogrammeringen vidare på egen hand, eller i samarbete med andra genom att arbeta med ett lite större spelprojekt.
Kontaktpersoner:
Jonas Dahl, e-sport och samordnare
jonas.dahl@norrkoping.se
0725-812827
Stefan Svensson, Lärare i programmering och matematik
stefan.svensson@norrkoping.se
0725-97 41 15
Intresseanmälan till spelprogrammeringen hittar du här > Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.