Spelutveckling på Ebersteinska gymnasiet är en programmeringsutbildning med fokus mot spelutveckling, men den ger dig även alla verktyg du behöver för att arbeta med all slags programmering.
Vi har flera engagerade och legitimerade programmeringslärare som kommer att ge dig alla förutsättningar att lyckas bra med de mål du har med utbildningen. Vi förutsätter inte att du har någon programmeringsvana sedan innan, utan det är ditt intresse och ditt engagemang som är det viktigaste.
Vi kommer att arbeta i programmeringsspråket Python, som är ett kraftfullt språk som är väl anpassat för programmering i många olika typer av projekt. Du får gedigna programmeringskunskaper och vi kommer att lära oss programmera allt ifrån enkla spel till betydligt mer avancerade. För den intresserade ges även möjlighet att tävla inom programmering.
Kurser på spelutvecklingsprofilen
Programmering 1
I kursen lär du dig grunderna för att skapa program i programmeringsspråket Phyton. För att skapa ett program skrivs programmeringskod. Till grunderna hör till exempel att programmet ska kunna hantera beräkningar, val och upprepningar. Mindre uppgifter varvas med lite större projekt, bland annat att skapa enklare spel.
Programmering 2
Bygger på kursen Programmering 1 och handlar om objektorienterad programmering. I kursen ingår till exempel att skapa program som kan spara till eller läsa från fil, kommunicera via nätverk och som har ett grafiskt gränssnitt. I huvuddelen av kursen jobbar vi med större typer av applikationer med fokus på spel.
Tillämpad programmering
Kursen har spelutveckling som huvudspår. Samtidigt som syftet är att att bredda tidigare kunskaper från programmering 1 och 2 så ges här tillfälle att fördjupa sig inom den typ av programmering som används till olika typer av spel.
Gymnasiearbete
Här får du ett ypperligt tillfälle att ta spelutvecklingen vidare på egen hand, eller i samarbete med andra genom att arbeta med ett lite större spelprojekt.